Home Przemysł Spedycja kolejowa – gdzie warto wozić towary koleją
0

Spedycja kolejowa – gdzie warto wozić towary koleją

0

Spedycja kolejowa – gdzie warto wozić towary kolejąTransport kolejowy to coraz popularniejsza forma przewozu towarów. Wykorzystywana jest zarówno na niewielkich, jak i międzykontynentalnych odległościach. Czy i gdzie warto wozić towary pociągami?

Waga transportu dla gospodarki światowej

W obecnych czasach zjawisko globalizacji dotyczy już większości krajów całego świata. Wciąż rozwijająca się gospodarka, której jednym z istotniejszych elementów jest wymiana handlowa, wymusza intensywny rozwój branży transportowej, która z powodzeniem jest w stanie sprostać rosnącej wymianie towarowej.

Świat stanął przed nami otworem dzięki sprawnemu transportowi i mnogości jego rozwiązań. Możemy wybierać najbardziej opłacalne i najkorzystniejsze formy przewozu, a nawet łączyć je w zależności od potrzeb. Nie musimy się też ograniczać się do najbliższych lokalizacji, bowiem liczne formy spedycji pozwalają nam nawiązywać relacje handlowe z najodleglejszymi miejscami świata.

Przy wyborze środka transportu kierujemy się szeregiem czynników – bierzemy pod uwagę nie tylko aspekty ekonomiczne, jak choćby koszty przewozu, ale również niematerialne jak czas dostawy, a nawet kierujemy się takimi wartościami jak dbałość o środowisko.

Gdzie warto wozić towary koleją?

Spedycja kolejowa oferuje szereg korzyści przemawiających za tym, aby przewozić towary za pomocą dalekobieżnych i szybkich pociągów. Zastanówmy się jednak nad pytaniem gdzie warto wozić nasze towary.

Podstawową kwestią jest fakt, iż spedycja kolejowa doskonale sprawdza się w sytuacji przewozu towarów na duże odległości. Powszechnie jest wykorzystywana głównie na terenie całej Europy, ze względu na doskonale rozbudowaną infrastrukturę kolejową oraz ujednoliconą szerokość torów. Pamiętać przy tym trzeba, że kolej może być z powodzeniem łączona z innymi formami transportu, np. morskim czy samochodowym, tworząc transport multimodalny, co znacznie poszerza zakres miejsc docelowych.

W obecnej dobie odnotowuje się gwałtowny wzrost gospodarczy w krajach dalekowschodnich, z których Chiny stały się niekwestionowaną potęgą produkcyjno-handlową. Wpłynęło to na reaktywację legendarnego traktu handlowego w postaci Nowego Jedwabnego Szlaku, który stał się spedycyjnym sukcesem Europy i Azji, a tym samym umożliwił zintensyfikowanie relacji handlowych pomiędzy Europą a Azją.

Rozwinięty serwis kolejowy NJS umożliwia obecnie kilka kursów ekspresowych pociągów towarowych tygodniowo na odcinku Chiny-Polska i w odwrotnym kierunku. W ramach Szlaku istnieją połączenia ze wszystkimi uprzemysłowionymi regionami Państwa Środka (Zhengzhou, Suzhou, Wuhan, Chongqing, Hefei, Changsha czy Lanzhou). Niezaprzeczalnie jest to unikatowa i jedyna tak bogata oferta, dająca nowe możliwości dla przedsiębiorców.

Już w tej chwili z sukcesem funkcjonuje spedycja kolejowa w kierunku Europy oraz Azji Środkowej i Wschodniej. Realizowane są przewozy w takich lokalizacjach jak Rosja i kraje byłego ZSRR, a więc Ukraina, Białoruś, Gruzja, Armenia, Kazachstan, Uzbekistan oraz kraje nadbałtyckie – Litwa i Łotwa.

Intensywne stosunki gospodarcze łączą nasz kraj z Bułgarią, Węgrami i Albanią. Kwitnie również współpraca z Koreą Północną, Wietnamem, Iranem oraz krajami Afryki Północnej. Odnotowuje się także wzrost wymiany handlowej z Mongolią, Tadżykistanem, Turkmenią czy Kirgizją. Należy oczekiwać, że wraz ze wzrostem gospodarczym ostatnich z wymienionych państw, rozwinie się również handel, a co za tym idzie i transport.

Z uwagi na powyższe zrozumiałe jest, że kierunek na Azję stanie się wiodącą orientacją dla transportu kolejowego.

Przewozimy również towar do lokalizacji gdzie:

  • dzielą nas bardzo duże odległości;
  • przemieszczamy ładunki zarówno w obrębie jednego państwa, jak i prowadzimy tranzyt przez kilka dalekich krajów;
  • musimy przetransportować bardzo dużą ilość towaru (ładowność wagonów oraz kontenerów jest bardzo duża, dzięki czemu opłacalność transportu wzrasta);
  • dominującym towarem jest węgiel kamienny, metale, wyroby z metali, ropa naftowa, surowce mineralne;
  • infrastruktura drogowa jest niedostatecznie rozwinięta;
  • istnieją ograniczenia dotyczące dużej ładowności pojazdów, np. zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych w określonych miejscach i o konkretnych porach;
  • jest niedostateczna ilość portów lotniczych;
  • panują trudne warunki klimatyczne i pogodowe, np. na obszarze Azji Północnej, gdzie czynniki atmosferyczne praktycznie nie wpływają na możliwości spedycyjne kolei (wybór pociągu może zminimalizować, a nawet znieść ryzyko wypadków drogowych),;
  • miejsce docelowe jest położone bardzo daleko, a my kierujemy się troską o środowisko i jakość życia ludzi.

Podsumujmy zatem nasze rozważania – warto wybrać transport kolejowy w przypadku, gdy handluje się z krajami bardzo odległymi (Azja, Afryka Północna), zwłaszcza towarami dużymi, ciężkimi lub w ogromnych ilościach. Spedycja kolejowa to ekonomiczny, skuteczny i stosunkowo szybki sposób przewozu towarów.

Źródło: Symlog – spedycja międzynarodowa

Rate this post

LEAVE YOUR COMMENT

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *