Czym jest aromamarketing?
Aromamarketing czy też – znany pod inną nazwą – marketing zapachowy to inaczej koncepcja marketingu sensorycznego (jedna z gałęzi podstawowego marketingu). Polega ona na aromatyzowaniu pomieszczeń firmy, sklepu, bądź innego miejsca, tak aby stworzyć przyjemną atmosferę i zachęcić potencjalnych klientów do zakupu, pozostania dłużej w danym miejscu, a tym samym – wzrostu przychodów marki. Aromamarketing to narzędzie, które pomaga budować wizerunek firmy, zaś właściwie dobrany zapach pozwoli klientom w przyszłości podświadomie identyfikować markę z wysokiej jakości usługami lub produktami. Co więcej, marketing zapachowy sprawi, iż potencjalni kontrahenci będą miło kojarzyć firmę z zapachem.
Jak działa aromamarketing?
Marketing zapachowy działa bezpośrednio, bądź pośrednio i wpływa na decyzje związane z finalnym dokonaniem zakupu danego produktu firmy. Zwykle forma promocji tego typu ma charakter reklamowy, ma przykuć uwagę, zapaść w podświadomości i finalnie przynieść korzyści wizerunkowe i materialne firmie.
Aromamarketing polega przede wszystkim na rozprzestrzenianiu (rozpylaniu) odpowiedniego zapachu w określonym pomieszczeniu lub miejscu. Aromat ma wywołać określone emocje, odczucia oraz zachowanie. Zwykle stosowany jest w miejscach pracy, tak aby zwiększyć efektywność i wydajność ich pracy, a także w pomieszczeniach handlowych i rozrywkowych – sklepach spożywczych, restauracjach, kawiarniach.
Przykłady zastosowania aromamarketingu
Jednym z przykładów jest restauracja, klub czy klubokawiarnia gdzie można zarówno potańczyć, jak i spotkać się ze znajomymi oraz coś zjeść. Najczęściej w takim miejscu rozprzestrzenia się silny aromat , który ma na celu wywołać uczucie głodu, a także zachęcić gości do skorzystania z oferty kulinarnej. To pozwala z kolei zwiększyć zysk danego miejsca.
Po aromamarketing sięgają w dużym stopniu firmy spożywcze, takie jak piekarnie oraz sklepy oferujące chociażby słodycze. Woń pieczonych, jeszcze ciepłych bułeczek, drożdżówek czy też zapach batoników oblanych czekoladą mogą zachęcić do skorzystania z oferty i nieplanowanego zakupu.
Efekty aromamarketingu
Miła atmosfera, zniewalający zapach oraz wpływ na zmysły sprawiają, iż klienci nie tylko będą chcieli skorzystać z usług danej firmy, ale i z chęcią powrócą do określonej marki. Jak się okazuje, marketing zapachowy znacząco wpływa na wzrost sprzedaży dóbr oraz usług – aż o trzydzieści procent. Co więcej, klienci doceniają (podświadomie i nie tylko) określone produkty dzięki zapachom oraz głęboko wierzą, że są one najwyższej jakości.
Statystyki dotyczące marketingu zapachowego potwierdzają również, że wśród klientów zmniejsza się poziom stresu z powodu na przykład znajdowania się w nowym miejscu, bądź nacisku ze względu na zbyt duży wybór. Innym efektem wartym uwagi jest chęć ponownego zakupu danego produktu, bądź wybrania towaru o podobnym zapachu.
Marketing zapachowy a sprzedaż produktów spożywczych
Aromamarketing jest stosunkowo nową formą marketingu, jednak świetnie sprawdza się w przypadku produktów spożywczych. Smakowity zapach produktów sprawi, że klienci sięgają po nie, nie zważając na cenę.
Marketing zapachowy jest obecnie jedną z najbardziej skutecznych form reklamy i okazuje się, iż może działać znacznie lepiej w stosunku między innymi do formy promocji muzycznej czy chociażby marketingu wzrokowego.
Źródło: Aromaemka.pl – Aromadyfuzor