Kiedy wspólne zakupy z dzieckiem stają się koszmarem – jak sobie poradzić?
W trakcie zakupów dziecko może prosić o zakup kolejnej zabawki albo słodyczy. Problem zaczyna się wtedy, kiedy zamiast prośby, pojawiają się żądania. Niekiedy na Twoją odmowę dziecko może zareagować wręcz histerycznie. Płacz, krzyk, agresja – wszyscy znamy te sceny, choćby z obserwacji. W psychologii można spotkać się z pojęciem dziecka wymagającego (ang. needy child). Takie dziecko nie wie, jak odpowiednio reagować, kiedy słyszy od rodzica słowo „nie”. Takie zjawisko jest bardzo powszechne i nie jesteś w tej sytuacji osamotniony. Dowiedz się jak skutecznie poradzić sobie z dzieckiem, które zamienia wspólne zakupy w koszmar. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak nauczyć dziecko, aby nauczyło się odpowiednio wyrażać swoje potrzeby i umiało poradzić sobie z odmową.
Rozmawiaj, uprzedzaj
Najważniejsza w procesie radzenia sobie z dzieckiem, które nieodpowiednio reaguje na odmowę, jest rozmowa. Twoim zadaniem jest wyjaśnienie synowi lub córce, jaka jest różnica pomiędzy roszczeniowym i negatywnym zachowaniem, a uprzejmymi prośbami. Poinformuj czego oczekujesz. Daj jasny komunikat, że w Twojej opinii dziecko jest zbyt wymagające. Powiedz, że powinno zmienić swoje zachowanie oraz ton głosu, kiedy o coś prosi. Musisz powiedzieć jasno i wyraźnie, że to normalne, iż jednego dnia spełnisz jego prośbę a drugiego już nie. Dziecko powinno otrzymać wyraźny komunikat, że masz prawo powiedzieć „nie” i że w żaden sposób nie jest to działanie przeciwko niemu.
Zanim pójdziecie na zakupy, pamiętaj aby przedyskutować z dzieckiem, w jakim celu udajecie się do sklepu. Daj jasny komunikat, że nie zamierzasz mu dzisiaj nic kupować. Możesz użyć argumentu, że dziecko ma już dużo zabawek lub nie masz w tym momencie pieniędzy na sfinansowanie jego zachcianki. Jeśli wybieracie się na zakupy w towarzystwie innych członków rodziny albo przyjaciół, nie pozwól, aby dziecko wykorzystało tę okazję do wymuszenia na Tobie zgody na dodatkowy zakup. Zanim wyjdziecie, poinformuj, że wszystkie jego żądania spotkają się z negatywną odpowiedzią.
Daj sobie czas
Mało prawdopodobne, by po kilku rozmowach Twoje dziecko od razu zmieniło swoją postawę. Nie poddawaj się jednak jego wymaganiom. Zignoruj negatywne zachowania i odpowiadaj wyłącznie na uprzejme prośby. Dziecko zauważy wówczas, że złość i agresja nie są żadnym argumentem. Zachowaj też spokój, kiedy dziecko zacznie krzyczeć i pytaj, czy istnieje inny sposób, aby o coś poprosić. Pamiętaj też, aby zauważać i doceniać pozytywne zmiany i właściwe zachowania.
Daj przykład
Ważnym aspektem wzmacniania u dziecka pozytywnych postaw jest dawanie dobrego przykładu. W interakcjach z innymi osobami w codziennym życiu pokazuj, jak powinny wyglądać uprzejme rozmowy pełne szacunku. Używaj też zwrotów grzecznościowych jak „proszę” czy „dziękuję”. Rozmawiaj z dzieckiem dokładnie w taki sposób, w jaki chciałbyś, aby dziecko zwracało się do Ciebie. I najważniejsze – nie używaj siły fizycznej, nawet jeśli sytuacja będzie kryzysowa.
Podsumowanie
Jeśli wdrożysz w życie te wskazówki, z czasem zauważysz różnicę w zachowaniu Twojego dziecka. Rozwiązanie każdej krytycznej sytuacji zaczyna się od rozmowy. Odpowiednia ilość czasu i Twój dobry przykład pozwolą dziecku z czasem przyswoić zachowania, których oczekujesz. Jeśli mimo to dziecko wciąż nie zmienia swoich postaw, pomocny będzie psycholog dziecięcy, który zdiagnozuje przyczyny takich zachowań i podejmie odpowiednie działania, które pozwolą Ci zapomnieć o ciągłych żądaniach Twojego dziecka.