Home Zdrowie Problemy ze słuchem i życie zawodowe – jak to pogodzić?
0

Problemy ze słuchem i życie zawodowe – jak to pogodzić?

0

Problemy ze słuchem z pewnością mogą utrudnić podjęcie pracy zawodowej. Słuch jest jednym z ważniejszych zmysłów i znacznie ułatwia funkcjonowanie w społeczeństwie. Sytuacje zawodowe wymagają współpracy i profesjonalnego podejścia. Utrata słuchu może znacznie obniżyć samoocenę człowieka, który dopiero stara się wejść na rynek pracy. Jak więc poradzić sobie z przeciwnościami, które mogą się pojawić? Czy problemy ze słuchem są w stanie przeszkodzić w odpowiednim wykonywaniu obowiązków służbowych?

Akceptacja to bardzo ważny proces

Na samym początku istotne będzie zaakceptowanie problemu. Słuch jest niezwykle istotnym zmysłem, ale jego pogorszenie się nie musi oznaczać ograniczenia aktywności zawodowej. Chociaż zaakceptowanie choroby nigdy nie jest łatwe, często jest konieczne, by móc poukładać swoje życie na nowo. Świadomość własnych ograniczeń pozwala lepiej wykonywać obowiązki zawodowe, otwarcie mówić o swoich trudnościach i tym samym lepiej współpracować z innymi ludźmi. Co można zrobić, aby lepiej poznać problem i nauczyć się z nim żyć? Pomóc w takiej sytuacji mogłoby z pewnością dołączenie do grup, które łączy ta sama przypadłość. Dzięki temu można nie tylko poznać wielu, wspaniałych ludzi, ale również poczuć się mniej osamotnionym w związku z problemami ze słuchem.

Poinformowanie pracodawcy

Wiele osób, które mają problem ze słuchem, zastanawia się, kiedy będzie odpowiedni moment, aby poinformować pracodawcę o swoim problemie. Dotyczy to zwłaszcza kandydatów na określone stanowisko.. Warto wiedzieć, że nie istnieje żaden przepis, który nakazywałby umieszczanie w CV informacji na temat swojego stanu zdrowia. Decyzja o tym, czy należy poinformować przyszłego szefa oraz współpracowników już na etapie składania aplikacji, należy wyłącznie do osoby zmagającej się z problemami ze słuchem.

O swoich problemach można poinformować przyszłego pracodawcę podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Poznajemy wtedy dokładny zakres obowiązków, możemy porozmawiać na temat naszych trudności i ograniczeń. Już na tym etapie można zaproponować pewne rozwiązania w zakresie organizacji pracy, tak by była ona korzystne zarówno dla osoby borykającej się z niedosłuchem, jak i dla pozostałych pracowników.

Zawieranie nowych znajomości w pracy

Choć zawieranie nowych znajomości w miejscu pracy może być nieco utrudnione i osoby z problemami ze słuchem mogą czuć się odtrącone, to jednak poinformowanie współpracowników o swojej przypadłości zdecydowanie usprawni proces wdrożenia w nowe środowisko. Warto poinstruować kolegów i koleżanki z pracy, wychodzić z inicjatywą i proponować najdogodniejsze rozwiązania w zakresie porozumiewania się. Bardzo często nowoczesne aparaty słuchowe umożliwiają nawiązywanie kontaktu nawet w hałaśliwym środowisku. Jeśli jednak uważasz to za niewystarczające, poproś o przekazywanie ważnych wiadomości przez komunikatory lub skrzynkę e-mailową. Współpracownicy powinni również zrozumieć, jeśli poproszeni zostaną o przekazywanie krótkich i zrozumiałych komunikatów, a także – jeśli zajdzie taka potrzeba – zaaranżowanie rozmowy w osobnym pomieszczeniu.

Problemy ze słuchem nie muszą wykluczać Cię z życia zawodowego. Nowoczesne aparaty słuchowe pozwalają na poprawę jakości słyszenia, a tym samym ułatwiają odnalezienie się w środowisku pracy.

Rate this post

LEAVE YOUR COMMENT

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *